Čengićev amandman: Zašto je tražio smanjenje budžeta potpredsjednici FBiH, ali ne i HDZ-ovom Čavari

Zastupnički dom Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine usvojio je ove sedmice rebalans budžeta Federacije BiH. Mnogima su značajno skresani budžeti, ali ne i predsjedniku FBiH Marinku Čavari (HDZ).

 

U vezi s tim zanimljiva situacija se odigrala u Zatupničkom domu. Na prijedlog, odnosno amandman SDP-ovog zastupnika Irfana Čengića, smanjen je budžet Kabinetu potpredsjednice FBiH Melike Mahmutbegović. Istovremeno, odbijen je amandman Demokratske fronte prema kojem bi budžet bio smanjen i Kabinetu predsjednika FBiH Marinka Čavare.

 

Pozivajući se na zabrinutost za građane ali, indikativno, i na medijske istupe Melike Mahmutbegović i “izraženu zabrinutost za ekonomske posljedice” pandemije koronavirusa, Čengić je predložio značajno smanjenje budžeta Kabineta potpredsjednika Federacije BiH iz reda bošnjačkog naroda, praktično do nivoa kada je ugroženo njegovo normalno funkcioniranje.

 

Zašto DF-ov prijedlog nije prošao

 

Bez obzira što se time praktično atakuje na osnovnu egzistenciju radnika u institucijama Federacije BiH, konkretno u Kabinetu potpredsjednice, od kojih će neki morati na biro rada, ovdje se “iza brda valja” mnogo ozbiljnije političko pitanje.

 

Naime, prijedlogom Čengića, koji su iz ko zna kojih razloga podržali i pojedinci iz SDA, SBB-a i još nekih stranka, značajno su institucionalno i ustavno oslabljene pozicije potpredsjednika Federacije BiH Melike Mahmutbegović i Milana Dunovića.

 

Štaviše, time je ugroženo funkcioniranje njihovih kabineta i njihova ustavom propisana pozicija. Po svemu sudeći smišljeno, jer je istovremeno bitno ojačana pozicija predsjednika FBiH i potpredsjednika HDZ-a Čavare.

 

Naime, usvajanjem ovog amandmana, budžet potpredsjednika FBiH iz reda bošnjačkog i srpskog naroda je “pao” na svega 50 posto budžeta predsjednika Federacije koji sada iznosi 1,15 miliona KM.

 

Konkretno, dosadašnja politička praksa je pokazala da su budžeti predsjednika i potpredsjednika Federacije BiH uvijek bili u korelaciji na način da je budžet Kabineta predsjednika FBiH bio veći za oko 10-15 posto, a samim tim i iznos njegovih grant-sredstava koji je, također bio veći za 10-15 posto, ali nikada ta razlika nije bila tako očita kao danas.

 

S druge strane, ostalo je neobjašnjeno zašto je SDP u ovoj priči odbili predložiti smanjenje budžeta Čovićevog odanog saradnika. S druge strane, indikativno je da ni prijedlog Demorkatske fornte da principijelno bude smanjen i budžet predsjednika Federacije BiH naprosto – nije prošao.

 

Alma Kratina, šefica Kluba zastupnika DF-a u Zastupničkom domu Parlamenta Federacije BiH, kasnije se oglasila saopćenjem za javnost u kojem je problematizirala to pitanje.

 

– Amandmanom na rebalans budžeta Klub zastupnika Demokratske fronte zatražio je smanjenje budžeta predsjedniku Federacije i drugom potpredsjedniku jer su to sami “zaboravili” učiniti, što nije slučaj sa potpredsjednikom Dunovićem koji je uredno smanjio budžet kojim raspolaže njegov ured. Naš amandman je odbijen. No, prihvaćen je amandman kolege iz SDP-a koji nije obuhvatio predsjednika Federacije već isključivo potpredsjednicu navela je Kratina.

 

Kakve su posljedice ove odluke

 

Devalviranje pozicije potpredsjednika FBiH iz reda bošnjačkog i srpskog naroda, predstavlja praktično izbijanje poluga političke moći i krajnje slabljenje njihove pregovaračke pozicije, primjerice kod imenovanja sudija Ustavnog suda Federacije BiH, imenovanje članova Kimisije za vrijednosne papire, ali i u svim drugim nadležnostima. Takvo nešto može odgovarati samo HDZ-u BiH i njegovoj politici blokada, smatraju upućeni.

 

Iako su u ovom slučaju, po svemu sudeći, kod zastupnika prevladale sujete, lični animoziteti, ali i osvetničke pobude nakon što je potpredsjednica Federacije BiH Melika Mahutbegović nedavno uputila zahtjeve prema Vladi i administrativnim komisijama oba doma Parlamenta FBiH da sve naknade koje nemaju karakter plaće budu svedene na simboličan iznos od jedne konvertibilne marke. Takav prijedlog je usvojen, a na kraju krajeva niko se ne bi ni usudio očito da ga odbije, jer bi uslijedila salva osuda javnosti. Time su zastupnicima skresanja primanja za više stotina maraka, iako im se u osnovne plaće nije diralo.

 

Institucionalno-političko razmišljanje je, očito, palo u drugi plan.

 

Rezultate takvih neodgovornih politika, koje su u stanju dovoditi u pitanje funkcioniranje jedne značajne institucije, uskoro ćemo vidjeti na političkoj sceni.

 

Šta su Mahmutbegović i Dunović ranije rekli

 

Podsjećanja radi, Faktor je prije nekoliko sedmica tražio od predsjednika i potpredsjednika FBiH da se očituju o tome koliko i na čemu će oni uštedjeti. Mahmutbegović i Dunović su nam odgovorili.

 

 

PARLAMENT FBIH

Na prijedlog Mahmutbegović: Zastupnicima paušali, odvojeni život i naknada za smještaj srezani na jednu KM

– Ja kao potpredsjednica Federacije Bosne i Hercegovine raspolažem sa vrlo restriktivnim budžetom kojim nisu predviđena sredstva ni za kapitalne projekte, a ni za bilo koji vid kapitalnih ulaganja. Radi se o finansijskim sredstvima isključvo namijenjenim i neophodnim za funkcionisanje Kabineta potpredsjednice Federacije BiH, kao organa izvršne vlasti i jednog od šefova izvršne vlasti sa malim brojem uposlenih i pripadajućim materijalnim troškovima… Sačinili smo rebalans budžeta Kabineta za 2020. godinu kojim smo dodatno smanjili predviđene materijalne troškove – rekla nam je tada, između ostalog, Mahmutbegović.

 

Dodala je da će “skromna grant-sredstva kojima raspolaže Kabinet kontrolisano preusmjeriti na zdravstvene ustanove u cilju kupovine i nabavke maski, zaštitne opreme i lijekova za građane treće starosne dobi”.

 

Potpredsjednik Dunović tada nam je, između ostalog, rekao:

 

– Napominjem da sam za relativno skroman budžet Kabineta potpredsjednika Federacije BiH već dostavio prijedlog rebalansa. Smatram da u ovakvom momentu, na svim nivoima vlasti, moramo napraviti smanjenje troškova. Prva budžetska stavka sa koje sam zaustavio potrošnju, odmah nakon proglašenja pandemije, jesu transferi nižim nivoima vlasti i nevladinom sektoru. Smatram da taj novac svi nosioci izvršnih funkcija moraju hitno usmjeriti kroz rebalans budžeta u fond za oporavak privrede. Naravno, pored toga se smanjuju troškovi reprezentacija, putnih troškova, goriva i svi oni troškovi koji i objektivno zbog pandemije nisu potrebni u ovom momentu. Samo neophodna sredstva za funkcionisanje kabineta će se koristiti u narednom periodu i mislim da ćemo pored najavljenog rebalansa budžeta Federacije, morati imati još najmanje jedan rebalans u naredna tri mjeseca.

 

Marinko Čavara, predsjednik FBiH, nikada nije odgovorio na naše pitanje o eventualnom uštedama u njegovom kabinetu, a koje bi se trebale načiniti zbog posljednica koronavirusa na privredu.

 

Zahvaljujući Čengićevom prijedlogu i neusvajanju DF-ovog, Čavara je i u Parlamentu FBiH ostao neokrznut kada je u pitanju novac koji ima na raspolaganju.