Šta donosi kraj populističke anomalije u Sarajevu i zašto su tužni u Beogradu: Smjena Vlade KS pomoći će stabilnost u državi i ojačati Bošnjake!

Smjena vlasti u Kantonu Sarajevo doprinijet će stabilizaciji stanja u Bosni i Hercegovini, omogućiti nastavak reformi na državnom nivou, relaksirati odnose i otvoriti prostor za uspostavu vlasti u Federaciji BiH te nastavak realizacije velikih infrastrukturnih, eknomskih i razvojnih projekata, potvrđuje analiza Nezavisnog istraživačkog centra NICK.

Jedna od ključnih političkih činjenica koju donosi promjena u najbogatijem kantonu u FBiH jeste to što će Bošnjaci i cijeli probosanski politički blok koji predvode biti ojačani u odnosu na savez ključnih srpskih i hrvatskih političkih stranaka – SNSD i HDZ BiH.

A, poslijeratna politička kretanja potvrđuju da je država napredovala u reformama, na putu ka Evropskoj uniji i NATO, samo onda kada je postojao jasan i čvrst probosanski blok i kada su Bošnjaci imali stabilne koalicije i jasnu političku inicijativu.

Završetak postizbornog procesa

Posljedice jednogodišnje vladavine „sarajevske šestorke“ će se, kao i u slučaju davno zaboravljene Alijanse za promjene otkrivat tek u periodu koji slijedi, ali je jasno da će njihova smjena sa dnevnog reda ukloniti anomaliju koja je mjesecima, ne samo okupirala javnost, nego direktno destabilizirala i usporavala procese u cijeloj državi.

Smjena Fortine vlade, kojom je, zapravo, na daljinski upravljao Elmedin Konaković, samo je završetak stvaranja čvrstih koalicionih većina na svim nivoima vlasti što je bilo nužno za uspješno funkcioniranje bilo koje države, a posebno BiH sa svojom kompliciranom ustavnom strukturom.

Anomalija koju je izazivala „šestorka“ iako je sakupila simpatije određenog dijela bh. javnosti i to ponajviše tzv. protestnih glasova kakve je primjerice u Srbiji dobijao Ljubiša Prelatačević Beli ili Ivica Juričan u Hrvatskoj, nije nimalo bezazlena.

Svugdje u svijetu je simpatično kada neki mladi, neafirmirani političar oštro kritizira „korumpiranu vlast“, napada sve redom „bivše režime, lopove na svim stranama“, kritizira sve što je bilo prije, najavljuje „pravdu od ponedjeljka“, „zatvore za kriminalce“, obračun sa „kriminalnim praksama“, ali se nigdje u svijetu takvim populistima ne daje u ruke milijarda maraka!

Nekima je još „simpatičnije“ kada se radi o političaru koji sa bošnjačke pozicije, iz džamijskog saffa, neselektivno i neodgovorno ponižava bošnjačke lidere i politiku koja je, unatoč svim problemima, suštinski 30 godina branila i gradila državu koja je i dalje meta nacionalističkih politika Beograda i Zagreba.

Šta znači milijarda maraka?

Ali, Konakovićeva družina je u Sarajevu, uglavnom na bazi te milijarde maraka koja im je, ponajviše zbog nedostatka istinskog liderstva i državotvornosti kod lijevih političkih stranaka (SDP i Naša stranka), s neba pala u krilo, privukla pažnju dijela ljudi željnih fotelja, pozicija, posla, tendera i novca, pa i osvete prema drugim političkim strankama.

Čak su i neki predstavnici međunarodne zajednice osjetili određene simpatije prema populističkim pričama Konakovića te mlađanih i relativno nepoznatih kadrova. No, kada su, nakon godinu shvatili da je previše novca i utjecaja u igri, previše priče i premalo rada, povukli su se i korigirali svoje stavove.

Kanton Sarajevo je prevažan za cijelu državu da bi se u trenucima kada se preslažu odnosi na cijelom Balkanu, pa i u Evropi, vršili bilo kakvi politički eksperimenti, pa i oni sa vještačkim buđenjem bošnjačkih populista i radikalih ljevičara koji bi trebali da budu metod discipliniranja i kontroliranja najbrojnijeg naroda u BiH.

I baš zbog toga je fokus na Kanton kakav smo gledali posljednjih nekoliko mjeseci, pri čemu su nerijetko i neki regionalni mediji poput AJB ili N1 izvještavali iscrpno o dešavanjima u Kantonalnoj skupštini i Vladi KS, te političkim previranjima, bio izuzetno štetan za stanje u cijeloj državi.

Jasno da se radilo o pažnji koja je – na prvom mjestu – formirana vještački, i na drugom uzrokovana je činjenicom da se radi o političkoj podjeli među Bošnjacima, u gradu gdje su oni apsolutna većina i o direktnom rušenju njihove najveće i bazične političke stranke – SDA.

Zašto je taj fokus na Kanton štetan?

Iz više razloga, ali ključni je tome što bosanski politički interes, pa ako je potrebno reći i bošnjački politički interes nije graditi, brendirati i svijetu pokazati uspješan kanton – već stabilnu i uspješnu državu!

Kanton je dejtonska, ako bude pameti i mogućnosti, u budućnosti vrlo promjenjiva kategorija.

Medijski i politički hype koji su proizveli Konaković, Forto, Kojović i drugi, ulažući znatna sredstva iz budžeta u samopromociju kao kantonalnih čelnika, direktna je podrška politici koja već decenijama dokazuje da je jedina opcija za BiH podjela i izolacija sva tri konstitutivna naroda u BiH i njihovim teritorijama.

Antibosanskim političkim centrima je bilo nesumnjivo drago da vide kako „šestorka“ dokazuje njihove teze o tome kako Bošnjacima za „ priču o uspjehu, egzistenciji, razvoju itd“ nije potrebna država. Dovoljan im je i kanton.

Naravno, jasno je da se nije radilo ni o kakvom ozbiljnom uspjehu niti o razvoju kantona, već samo o medijskoj priči, plaćenoj Facebook promociji itd., koja je i bila vidljiva baš zato što ranije vlade tog istog kantona – svjesne da budućnost ove države nije u kantonu – nisu trošile novce na brendiranje tramvaja i infografike. Za tim nije ni bilo potrebe, jer prioritet u djelovanju odgovornih bosanskih politika jeste izgradnja države, uravnoteženi razvoj, ulaganje u budućnost i zajednički uspjeh svih građana, nevažno da li to radi Kanton Sarajevo ili Distrik Brčko.

Pretjerano i vještačko isticanje Kantona Sarajevo u kojem je glavni grad države i koji ima mnogo više novca nego većina drugih kantona, narušava i odnose unutar Federacije BiH, stvara otvoreno nezadovoljstvo sistemom raspodjele javnih prihoda i otvara prostor za druge kantone posebno iz Hercegovine da ponavljaju svoje zahtjeve za više novca.

Istovremeno, oni koji podržavaju aktivnosti „šestorke“ ustvrdit će da je ta vlada pokazala sposobnost, aktivnost, agilnost i mogućnost da što bi rekao bivši premijer Forto „da probudi sarajevski duh“. U tome, možda ima i istine.

Ali, treba imati u vidu da zbog političke borbe između probosanskog bloka i bloka SNSD-HDZ (a tu se vodi bitka za očuvanje države, evropski i NATO put) već više od dvije godine, nema efektivne vlasti u državi i u Federaciji, te da u takvim okolnostima onaj ko sam kontrolira milijardu maraka budžeta ima prostora i da kupi polovne trolejbuse i to predstavi kao veliku reformu i napredak.

Spustiti loptu i baviti se pravim problemima nije popularno

Stoga će nova vlada KS, na čelu sa Mariom Nenadićem, prvo morati spustiti loptu, vratiti kanton tamo gdje pripada, okrenuti se rješavanju stvarnih problema i mnogim nepopularnim mjerama od koji je „šestorka“ bježala pronalazeći utočište u digitalnom svijetu.

To će, vjerotavno, Konaković i njegova populistička družina pokušati predstaviti kao neuspjeh i nesposobnost što će biti značajan izazov za nove vlasti u KS. Dakle, bilo koja nova vlada u KS,  morat će gledati širu političku sliku i paziti da ne upadne u zamku iste neodgovorne “prokantonalne” politike. Nenadić i njegovi ministri će morati biti oprezni i pod pritiskom da “stižu” ili nastavljaju istim ritmom kao prethodna vlada, a kako bi se tobože izborili za popularnost. Primarna obaveza vlasti nije da bude popularna, da “budi duh”, već da riješava stvarne probleme, gradi ceste, infrastrukturu, popravlja pravni okvir za poduzetništvo, jača socijalne i zdravstvene usluge itd. Ako upadnu u kaljužu nadmetanja u popularnosti, napravit će historijsku grešku. To ne znači da ne trebaju obraćati pažnju na javnost i medije, ali im njihov osnovni posao mora biti na prvom mjestu.

No, uprkos tome očekivana promjena vlasti u Kantonu Sarajevo, bez sumnje, doprinijet će stabilizaciji, omogućiti nastavak reformi na državnom nivou, relaksirati odnose i otvoriti prostor za uspostavu vlasti u Federaciji BiH te nastavak realizacije velikih infrastrukturnih, eknomskih i razvojnih projekata u cijeloj državi.